Lake Tekapu. Mount Cook, Cromwell

6 maart 2016 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

Lake Tekapo, Mount Cook en Cromwell

Na de instructie  over hoe alles werkt en waar we aan moeten denken bij het links rijden waren we dan eindelijk echt op reis met ons space ship, de toyota premium. We volgden de “synic”road naar Lake Tekapo- een prachtige route door een lieflijk landschap. Eerst vooral veeteelt  waar de weilanden door metershoge coniferen heggen worden omzoomd.. Later kwam er ook meer akkerbouw – bieten mais en iets wat we niet thuis konden brengen. Het was heel rustig op de weg, dus Cor kon mooi wennen aan de automaat en aan het links rijden.

Bij Lake Tekapo zijn we door gereden naar het observatorium van St John. Hier heb je een prachtig uitzicht over een aantal meren We konden overnachten op een camping aan het meer.

Hopelijk morgen weer helemaal fit zodat we ook eens een stukje kunnen lopen;

’s Nachts snapten we waarom er juist hier een sterrenkundig observatorium is gebouwd. Wat een Sterren hemel!!

Het sliep prima in ons space ship, alleen de jetlag speelt ons nog wat parten. Om 4 uur waren we klaar wakker. De rit naar Mount Cook ging helemaal langs het Lake Pukaki een azuur blauw meer omgeven door hoge pieken met hier en daar wat sneeuw. Helaas troffen we het niet, het regende in de bergen en Mount Cook hing grotendeels in de mist. We zijn naar de Tasman glacier gelopen, maar ook hier zie je de gevolgen van de opwarming van de aarde, De gletsjer is zover teruggetrokken dat hij van het uitzichtpunt nog net te zien is. Daarna over Twizel verder naar Cromwell, gelegen aan een mooi stuwmeer. We staan op een super camping voor € 25 per nacht . De campings in NZ  zijn veelal uitgerust  met grote keukens compleet met kooktoestellen, magnetrons, vriezers en zelfs cookers. Daar maken we dankbaar gebruik van.

Morgen gaan we op naar Te Anau