Te Anau en Milford Sound

8 maart 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Maandag 7 maart reden we richting Queenstown, ( eerst even fout) Gelukkig hadden we het snel door, maar het stukje route was prachtig  door een brede gorge. Dus terug naar Cromwell en toen via de 6 richting Queenstown. Nu gingen we door een hele nauwe  gorge en stapten we even uit bij roaring Maggie en Quiet Annie, ( een waterval met zij riviertje) Het landschap doet hier wel wat denken aan Frankrijk. Later ging de gorge over in een dal en was er weer veeteelt. Hier worden ook veel herten gehouden. Het rijden gaat nog steeds voortreffelijk. Om goed 2 uur waren we in Te Anau. Alles vastgelegd. Morgen ( dinsdag)heen en terug naar Milford Sound    ( we moeten onze dag Christchurch nog terughalen en deze beide dagen is het weer nog goed) Daarom gaan we woensdag naar Doubtfull Sounds en worden we om half 10 opgehaald en zijn we de hele dag onderweg. Om half 5 zijn naar de grotten met glimwormen geweest. Werkelijk fantastisch! Eerst met een catamaran naar de ingang van de grot, dan een video over de visdraden van de glimwormen ( daar vangen ze op heel ingenieuze wijze insecten mee). Daarna ging het de grot in- het was op plekken kruip door sluipdoor, zo laag was het en het lawaai van het water was oorverdovend. Tenslotte voeren we in het pikke donker een rondje naar het eind van de grot onder wat wel een sterrenhemel leek van de lichtjes van de glimwormen. Werkelijk heel bijzonder.

Om 7 uur waren  weer op onze super de luxe camping: KIWI Hollyday in Te Anau

Dinsdag  8 maart Milford  Sound

Eindelijk een nacht goed geslapen. Cor heeft echter ook een griepje op gedaan, maar de goede nacht rust  maakte hem toch wel weer aardig  fit. Vandaag naar Milford Sound langs een 120 km lange  route. Onderweg zijn veel mogelijkheden voor uitstapjes, vooral in de vorm van wandelingen,, maar natuurlijk vooral mooie uitzicht punten. We hebben een prachtig loopje door het regenwoud gemaakt en bij het Mirror lake  troffen we het, want het water was rimpelloos dus prachtige weerspiegelingen.  Aan het eind van de route, bij Milford Sound rijzen grote groene bergen op uit het fjord.  We hoopten erg op mooi weer, en dat hadden we, maar de kenners beweren dat je Milford Sound bij regenachtig weer moet zien, dan  zijn er duizenden watervallen.  Het mooiste beeld krijg je vanaf het water, maar omdat we morgen een dergelijke tocht naar  Doubtfull Sound gaan maken, hebben we het nu vanaf de kant bekeken.  Deze fjorden zijn heel bijzonder doordat de bovenlaag van het water ( 4 meter) zoet is. Daaronder is het water zout. Dit komt door de enorme hoeveelheden regen: wel 6,7 meter per jaar. Het is één van de natste gebieden ter wereld. Gisteren hebben we daar even van kunnen “genieten” Langs dezelfde route weer terug naar de camping in Te Anau.

Morgen gaan we eerst per boot, daarna met een bus en tenslotte weer met een boot naar Doubtfull sounds