nog een dag aan de Coromandel

28 maart 2016 - Coromandel Peninsula, Nieuw-Zeeland

Het is goed te begrijpen waarom voor veel Nieuw Zeelanders de Coromandel het vakantie gebied bij uitstek is. In de zestig  en zeven tiger jaren hebben  om dezelfde  reden - het  fijne klimaat en het prachtige landschap-  veel kunstenaars en hippies  zich hier gevestigd. Eén van die mensen was de Australiër Barry Brickell. Hij begon hier als keramist. Om zijn klei naar beneden te krijgen bouwde hij een smalspoorlijn met locomotief en een wagonnetje. Vanaf 1990 heeft hij zijn spoorweg uitgebouwd tot meer dan 3 km en opengesteld voor het publiek. Alles zelf bedacht, gebouwd en uitgegraven. De rails kreeg ( of nam hij voor een zacht prijsje over uit oude mijnen en later zelfs uit Korea) Zo heeft hij het zig-zag idee overgenomen uit Peru ( de spoorweg naar Machu Pichu werkt op dezelfde  manier).  En op de top van zijn lijn heeft hij een Eyefull tower gebouwd, op dit punt heb je een prachtig zicht op de baai van Coromandel town

Hij had nl een stuk grond van 22 ha gekocht. Oorspronkelijk stond dit gebied  vol met Kaurie bomen. De Engelsen hebben dit hele gebied ooit gekapt, het hout werd gebuikt voor het vervaardigen van masten, het land werd gecultiveerd tot grasland voor de veeteelt.

Brickell heeft zijn hele  terrein weer in de oorspronkelijke vegetatie teruggebracht- hij heeft weer duizenden jonge Kaurie bomen aangeplant en de natuur heeft verder zelf haar werk gedaan.  De rit met het treintje duurt ongeveer een uur en onderweg heb je prachtige uitkijkpunten, staan overal kunstwerken van hem opgesteld en staan de namen van de verschillende boomoorten vermeld. Ook de machinist vertelt onderweg honderd uit. Kortom Geweldig!

Vanmorgen zijn we eerst naar Little Bay  ( weer aan de oostkant van het schiereiland) gereden)  de bedoeling was Kennedy Bay, maar we hebben de afslag gemist en daardoor veel te ver door gereden, Maar het is overal even mooi, dus geen probleem. Op de terugweg vonden we toch ook nog Kennedy bay, hier vonden we nog een aantal prachtige schelpen.

We blijven daarom nog een dag in de Coromandel