Van Franz Josef naar Punakaiki

13 maart 2016 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

We parkeerden gisteren, zaterdag 12 maart op de eerste de beste  motorcamp in Franz Josef. De camping lijkt leuk, maar blijkt maar over 3 douche/ wc cabines te beschikken voor wel 50 camper plekken. Ook de keuken is heel minimaal, 2 kookplaten en 1 kraan. Het is niet anders. Franz Josef is een heel toeristisch “skidorp” Allemaal eetgelegenheden en kantoortjes waar je helikotervluchten en raftings kunt boeken.  We liggen vroeg in ons nestje, want we slapen als ossen in ons  Space ship!

Zondag, voor het eerst buiten ontbeten, maar met het zicht op de gletsjer die steeds meer uit de wolken tevoorschijn komt.  In de buurt van de gletsjer 2 mooie wandelroutes gelopen, één naar Peters Pool en één naar Lake Wombat. We zijn niet naar de gletsjer gelopen, want dat betekende een uur heen en een uur terug  file lopen! We hebben gisteren Foxglacier al bekeken.

Langs highway 6 verder naar het noorden op naar het voormalige goudzoekers dorp Ross. Onderweg is het landschap weer heel afwisselend maar onveranderd prachtig groen. Door de verschillende soorten vegetatie, en dus vele variaties in groen, ziet het er veel mooier uit dan een Nederlands bos. Zo nu en dan gaat de weg vlak langs de kust, soms volgen we een prachtige bosweg.  Hokitika, is ooit heel grote en welvarende haven geweest ten tijde van de invasie van de goudzoekers. Nu komen er bussen vol Japanners en Chinezen om goud en Jade te kopen.

In het plaatselijke wildlife  centre heb ik echte Kiwi’s gezien. Je loopt daar in het pikkedonker en hoort ze op een gegeven ogenblijk wat rondscharrelen. Als dan je ogen genoeg aan de duisternis gewend zijn, zie je deze vogels- zo groot als een flinke kip-  rond scharrelen.

In Punakaiki vonden we een schitterende motorcamp- aan de Tasmanzee- met een prima keuken en super goed internet. Morgen maandag gaan we  op naar Karamea.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerda:
    13 maart 2016
    Prachtig Jantsje! Ziet er super mooi uit daar! Leuk om jullie reis zo te volgen.