Van Te Anau tot aan Franz Josef

12 maart 2016 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Van Te Anau naar Wanaka en Makaroa,

Er was een slecht weer alarm afgegeven , de weg naar Milford sound was afgesloten, er waren bomen omgewaaid. Wij hebben er echter weinig van gemerkt. Cor had het ’s morgens wel  horen onweren.

We moesten eerst weer terug naar Queenstown, dat is echter helemaal geen straf want het is een prachtige route, vooral het stuk langs het Lake Wakatipu is werkelijk schitterend. De koppen stonden op het prachtige azuur blauwe water en de groen begroeide bergen op de achtergrond maakten het plaatjes compleet. De zon scheen alweer en de lucht was heel helder fris blauw. Wat hebben we het getroffen, dit gebied heeft 2 van de 3 dagen regendagen!. Wij hebben alleen de eerste middag en gister nacht regen gehad.

Onderweg bij Cadrona staat nog de oude herberg, het post kantoor een paar huisjes en de kerk. Vooral de herberg is prachtig. Cardona is vroeger ooit gesticht door goudzoekers, in dit deel van Nieuw Zeeland is veel naar goud gezocht ( en vooral toen het machinaal werd gedolven is er relatief veel gevonden) In Wanaka was een of andere (paarden)markt, daar was het erg druk en het waaide er verschrikkelijk. Daarom door gereden naar Makarora een 80 km noordelijker. Nog even uit gestapt bij  Puzzling world.

Makarora heeft mooi klein natuur campinkje, met een restaurant, souvenirwinkel en  een mooi bezoekerscentrum. Het koken in de gemeenschappelijke keuken ging weer fantastisch. Morgen zijn er onderweg naar  Haast allerlei kleine wandelingetjes.

Het is ’s nachts erg koud, we hadden in Te Anau toch de fleece deken van $ 69 moeten kopen. We slapen nu met een craft shirt en legging aan en dan is het nog steeds fris!

Op naar Haast

De route naar Haast ( spreek je op z’n Nederlands uit) is opnieuw prachtig. De rivier delta wordt steeds breder en onderweg zijn allerlei bezienswaardigheden ( The Blue Pools en een prachtige waterval, en Roaring Billy, alles via korte wandelingen van hooguit 20 minuten te belopen) In Haast kwamen we aan de kust van de Tasman zee, we bogen hieraf naar het zuiden naar  Jackson Bay- opnieuw schitterend,  deed ons denken aan de Carretera in Chili. Helaas  ongeveer 2 km voor Jackson Bay konden we niet verder, door een aardverschuiving was de weg afgesloten. Bij Okuru  hebben we Hapuku Estuary walk gelopen.

Vannacht geslapen in Haast op een motor park met weer geweldige faciliteiten. Morgen,  zaterdag 12 maart,  op naar de gletsjers.

Vanmorgen vroeg een buitje, toen we vertrokken ook nog een enkel buitje en toen op naar het noorden. The Dune walk gedaan- prachtige route door de duinen van de Tasmanzee. Het was heel rustig weer dus helaas weinig branding.  Ook nog een wandelpad door een moerasbos gevolgd. Toen op naar de Fox glacier. In een uurtje heen en terug naar deze gletsjer, ook hier zie je de gevolgen van de opwarming van de aarde-  er is niet veel meer van over, je moet nu ruim een half uur lopen voordat je er bent. Toch blijft het altijd een mooi gezicht. De overvliegende helikopters zijn echter erg storend. Je kunt nl. vanaf allerlei plaatsen een vlucht over de gletsjers en Mount Cook boeken.

Daarna doorgereden naar Franz Josef, ook hier is nog een gletsjer maar die hing vanmiddag  helemaal in de wolken. Daar gaan we morgen nog even naar toe.

We komen onderweg heel veel fietsers tegen, de meesten gaan van Noord naar Zuid. Het is een pittige route met soms lange klimstukken over de passen.

We treffen het nog steeds enorm met het weer, volop genieten dus!!