Walvissen bij Kaikoura

17 maart 2016 - Kaikoura Bay, Nieuw-Zeeland

Het was weer een koude nacht, maar met sokken en een legging aan gaat het net. Om 12.15 kregen we groen licht: de whale watching ging door en we konden  de kaartjes kopen en een pil tegen zeeziekte. We hadden nl. met 2 verschillende koppels gesproken die toch beduidend minder van de tocht genoten hadden door zeeziekte. Na een kort busritje naar de South Bay van Kaikoura voeren we om 1 uur het zeegat uit. We moesten tijdens de vaart van  zo’, n 6 mijl op onze plaatsen blijven zitten. Ondertussen werd  ons van alles over walvissen, hun leefwijze en voeding verteld  en verduidelijkt met mooie video beelden.  Onderweg zagen we heel soms een dolfijn voorbij schieten.  Op een gegeven moment werd de boot stilgelegd en mochten we naar buiten. Er  werd met behulp van onderwatermicrofoons  geluisterd of er walvissen in de buurt waren en ja hoor, daar spoot nummer één  een prachtig fonteintje omhoog. We konden hem van dicht bij fotograferen en tenslotte liet hij bij het naar beneden duiken even prachtig zijn staart zien. We voeren weer wat verder en daar was nummer twee. Ook hij liet zich prachtig zien. Tenslotte voeren we naar  Goose Bay een stuk van de oceaan met enorm veel vis door de combinatie van koud en warm water. Daar wemelt het werkelijk van de vogels en de dolfijnen. Het was schitterend,  ze lieten ons aan alle kanten hun kunsten zien.  Om half 4 waren we weer in Kaikoura en zijn toen meteen op weg gegaan naar Picton, in het noorden van het Zuider eiland. Daar blijven we tot 20 maart.

Morgen gaan we de  omgeving hier verkennen.

Vannacht slapen we vast lekker warm, we hebben nl een extra deken gehuurd.