Naar de Coromandel

26 maart 2016 - Hot Water Beach, Nieuw-Zeeland

Na een nacht en een hele dag regen ( en de nadrup van afgelopen nacht want we stonden onder een boom) is het nu droog maar nog wel bewolkt. Het is echter heerlijk weer. Als we de deur van ons Space Ship openen komt de zwaveldamplucht in alle hevigheid binnen waaien, waarschijnlijk is de wind gedraaid.

Omdat in NZ op Goede Vrijdag  vrijwel alle winkels gesloten zijn en naar later blijkt ook veel cafés kunnen we zonder problemen in het centrum van Rotorua parkeren en daar het prachtige Governerpark  en museum in Tudor stijl bekijken. Maar wat Rotorua zo bijzonder maakt is dat overal  stoom of heet water naar boven komt. Huizen zijn gewoon om de bronnen heen gebouwd en veel huizen hebben daarom een eigen spa in de tuin. Het oude deel van Rotorua, aan het meer  met nog veel authentieke Maori bebouwing, gehuld in stoomwolken was heel bijzonder. Daarna op weg naar het noorden, naar de Coromandel.

Dit deel van NZ is ooit door Ieren in cultuur gebracht ( veeteelt, schapen en koeien) Later zijn ze in grote getale overgeschakeld op tuinbouw . vooral de Kiwi teelt ( Chinese kruisbes) heeft hier een enorme vlucht genomen. De struiken worden op ongeveer 1,5 m hoogte over een dak van gaas geleid, sommige loten worden langs omhoog gespannen draden geleid. De percelen worden allemaal omzoomd door hele hoge heggen ( wel 10 m hoog)

In Katikati hebben we de vele muurschilderingen bekeken en een klein deel van de beeldenroute en daarna ging het verder naar Hotwater Beach. Door het Paasweekend is het overal superdruk, maar gelukkig was er nog een plekje op de camping.

Vanmorgen, zaterdag,  hebben we de wandeling naar “The Cathedral Cove in Hahei  gemaakt. Onderweg was het pad, door de enorme regenval van donderdag  en vannacht heeft het ook nog geregend, vreselijk modderig. Gelukkig hadden we de wandelschoenen aan, maar mensen op slippers kwamen er met moeite door. Beneden aan het strand  is er in een rots een grote poort uitgeslepen. Door die poort heb je een prachtig  zicht op de kust met al haar inhammen en losgeslagen rotseilandjes.  Daarna door gereden naar Cooks  Beach, James Cook heeft daar rond 1770 met zijn schip gelegen en het gebied in kaart gebracht. Daarna snel terug  Hotwater Beach, want bij eb ( vanmiddag om 4 uur), kun je door een gat in het strand te graven je eigen hotwater pool maken. Schepjes zijn te huur op de camping. Maar het was zo enorm druk! Uiteindelijk konden we een poeltje delen met 2 meisjes. Het water dat uit het zand naar boven komt is op sommige plaatsen te heet, zodat je het moet koelen met zeewater. Onze dag werd helemaal geweldig door een optreden van een plaatselijk bandje, ze speelden veel nummers van Neil  Young.