Portland, het laatste stukje kustroute

21 oktober 2017 - Portland, Australië

We hebben heerlijk geslapen en dat ondanks de drukke weg . Maar we waren allebei bekaf. Het miezerde zo nu en dan een beetje, maar de tent konden we droog inpakken.
Eerst de stad in, Warrnambool is de vijfde stad van Victoria,  er staan in ieder geval twee enorme melk verwerkende fabrieken, waaronder één van Fronterra.  Dat is ook niet verwonderlijk. Gisteren en vandaag reden we door enorm groene weilanden, soms heuvelachtig,  maar vaak ook vlak. Hier en daar afgewisseld met natte stukken en poelen. Eergisteren reden we door een gebied met vooral schapen gisteren en vandaag zijn het vooral koeien,  ook veel vleeskoeien.
In Warrnambool eerst de Optus winkel op gezocht, we moesten de simkaart verlengen. Daarna koffie gedronken en het park met de 3 vijvers opgezocht. Hier staan weer allemaal gedenktekens van de oorlogen, en beelden van Vasco da Guano en Hendrik de Zeevaarder. In een Galerie met Australische kunst en spotprenten nog een mooi souvenir gekocht.
Onze weg langs de kust vervolgd. De eerste stop was bij Tower Hill Game Reserve. Dit natuurpark ligt in een vulkaankrater. Prachtige natuur, het zag er blauw van de vergeetmijnietjes.  De emoes verwelkomden ons al bij de ingang en ook zagen we koala's en walibi's.  Toen op naar Port Fairy, een voormalig walvisvaart dorp. Er staan nog veel authentieke kleine woninkjes. In dit gebied zijn veel Ieren neer gestreken. Je ziet dat vooral aan de kerkgebouwen. Even voorbij het eiland een mooie branding, een poosje naar een surfer staan kijken.
 Portland heeft een diepe zeehaven. Hier zijn de eerste kolonisten in 1830 aan land gekomen. Het is nu echter geen drukke haven meer. Doorgereden naar de lighthouse van Cape Nelson, mooi gebied met nog veel oude bebouwing. We hadden bedacht om op Cape Bridgewaters te overnachten, maar er stond niemand en het was een kale boel. Teruggegaan naar Portland Bay holiday park in Portland.
Het is erg koud, maar in de auto is het aangenaam. Gelukkig is ook híer een goede keuken, maar er zitten geen deuren in, dus het tocht wel wat. Maar met de jas aan gaat het best, we hebben tenminste weer genoten van het lamsboutje dat Cor op ge barbecue klaar heeft gemaakt.
De camping ligt vlak achter de vuurtoren, daar 's avonds nog naar toe gelopen.
Morgen verlaten we de kust en gaan we naar het noorden.