Aan alles komt een eind

31 oktober 2017 - Melbourne City, Australië

Stijf en stram worden we wakker. De auto staat niet helemaal waterpas, we zakken wat naar beneden, de hele nacht zijn je spieren dan aangespannen om je op de plek te houden. Voor de laatste nacht zetten we de auto daarom maar even wat anders neer.
Het is zonnig , de berichten zijn niet goed, rond het middaguur zal er meer bewolking komen en kans op regen. Daarom maar snel de stad in en de Eureka Tower op. Van de camping is het precies een uur, eerst 15 minuten lopen en dan 3 kwartier met lijn 11.
In 16 sec. ben je op de 88e etage.
Het uitzicht is nu mooi, vooral het zicht op de haven en het gebied waar de Yarra River stroomt. Beneden aan de zuidkant van de rivier aan de kade koffie gedronken. Nog wat rond gewandeld op Federation Square met de prachtige moderne architectuur. Nog even een Aboriginal  museum in geweest, opgezet met gebruiksvoorwerpen en verhalen van de Koori clan, één van de clans die ooit de grond bezaten waarop Melbourne is gebouwd.
Met de tram naar the Docklands. Net als in Sydney wordt het gebied waar vroeger de dokken en werven waren helemaal gemoderniseerd en hoopt met het gebied in 2020 helemaal klaar te hebben. Er staan prachtige super moderne gebouwen, er zijn overal aanlegplaatsen voor jachten en rondom het gebied is  een brede promenade met terrassen en uitgaansgelegenheden. In het zonnetje genoten van een laatste Australische lunch. The City Circle  weer genomen tot Elisabeth street, vandaar uit vonden we the Block Arcade, een overdekte winkelcentrum uit de laat 19e eeuw, chique maar erg mooi. Hier was echter geen magneetje van Melbourne,  even verder vonden we die wel en nog een paar leuke souvenirs.
We zijn uitgewandeld en ons hoofd is vol van alle indrukken. We gaan terug naar de camping. Maken de auto alvast vanbinnen schoon, zodat we morgen hem alleen nog maar door de wasstraat hoeven te halen en hem nog even uit te zuigen  ( je moet hem schoon afleveren, anders kost het je $100.)
Onze reis zit erop.  We hebben het heerlijk gehad,  prachtig weer, genoten van de natuur, vooral van de verscheidenheid aan vogels. Het is hier lente, heel veel staat in bloei, dat maakt dat alles er gelijk mooi uitziet. We hebben vaak met Australiërs gesproken, ze kwamen ons heel spontaan en behulpzaam over.  Australiërs sporten veel ( vooral in Sydney wordt in parken en op straat heel veel gejogd), maar het is zorgwekkend hoeveel mensen we gezien hebben die veel en veel te zwaar zijn. Met name ( jonge ) vrouwen. Mensen lopen er over het algemeen ook niet erg verzorgd bij, kleding niet op elkaar afgestemd, ook in de bediening, vaak in korte broek, veel tatoes  en neusringen.
In Sydney hebben we geen daklozen gezien, in Melbourne wel een paar, maar veel  minder dan in het centrum van onze grote steden.
We zijn ruim 6 weken op reis geweest,  we hebben genoten,  maar we willen nu weer naar huis. Nagenieten en alvast weer nadenken over de volgende reis.