In de hof van Eden

11 oktober 2017 - Eden, Australië

Vandaag een rustig aan dag. Het is lekker weer maar er vormen zich zo nu en dan zeedampen . Van Tathra gaan we zuidelijk richting Tuna beach, daar boodschappen gedaan. In Merimbula koffie gedronken en toen op naar Eden. Dat staat bekend om de walvissen voor de kust.  Op een prachtig uitzichtpunt zagen we ze met de verrekijker in de verte. Omdat het volgende punt Gipsy point wat te ver weg ligt besluiten we om in Eden te blijven en naar het walvismuseum te gaan. Dat was zeer de moeite waard. Het liet zien hoe de orka's de walvisvaarders hielpen om de walvissen de baai in te drijven. Ook bleven ze rond overboord geslagen walvisvaarders zwemmen tot die gered waren. Old Tom heeft het jaren gedaan tot in 1928 de walvisvangst verboden werd. In 1930 kwam hij terug naar de baai om te sterven. Zijn skelet hangt nu in het museum dat toen is gesticht. Het museum vertelt ook dat walvisprodukten de eerste export goederen voor Australië waren, later pas gevolgd door agrarische producten .
Op Garden of Eden Caravan Park vonden we een prachtig plekje. Lekker uit de wind, want het waait een halve storm.
Achter de camping loopt een plankier langs het meer. Daar nog zwarte zwanen, pelikanen en een bijzondere reiger gespot. Ook horen we hier, net als in Tathra de            " bellbird" we denken tenminste dat hij zo wordt genoemd.
Eindelijk hebben we weer goed internet, dus dat wordt hard werken vanavond.