Sydney

5 oktober 2017 - Sydney, Australië

Vanaf maandagmiddag zitten we in Sydney.  We zijn na een nachtje in een hostel in Cairns verder getrokken naar het Zuiden. We hadden de auto nl.  zondag al ingeleverd, omdat we 's morgens vroeg moesten vliegen. In Sydney hebben we weer een auto opgehaald en met hulp van de TomTom vonden we snel de weg naar de camping in het deel Rockdale van Sydney. Onze camping ligt ongeveer 20 minuten lopen van het station. Met de Opalkaart, een soort OV kaart kunnen we met alle openbaar vervoer reizen ( trein, bus, veerboot).
We hadden een kaart met verschillende wandelroutes.  Dinsdag hebben we het Botanische Park met een prachtig bloemkunstwerk gedaan, het pad komt ook langs het Opera gebouw, wat een indrukwekkend gebouw. Wat heeft architect Utzon een visie gehad.
Met één van de vele veerboten zijn we naar Cocketoo Island gevaren.  Dit is een voormalig scheepsdok waar nu een toeristische trekpleister van is gemaakt,  compleet met tentenkamp voor camping en glamping.
Woensdag zijn we eerst naar de Art Gallery of New South Wales geweest,  vooral de Aboriginal kunst bekeken.  De tweede route gaat ondermeer door Chinatown. Het is opvallend hoeveel Aziaten in dit deel van Australië  zijn. Ook zijn we door het Queen Victoria Building gelopen, een enorm warenhuis dat eind 1800 is gebouwd. Het is nog helemaal in oude stijl. Wat híer opvalt is dat de oude gebouwen heel mooi zijn verwerkt in de moderne hoogbouw en dat de stijlen heel gevarieerd zijn. Natuurlijk laten de vele havens alles extra mooi uitkomen. Aan het einde van onze wandeling hebben we weer de veerboot genomen naar Circular Quay, vlak bij het Opera gebouw.  Met een gids zijn we door het gebouw geweest. Het is helemaal opgetrokken uit Australische materialen.  Er mag nu niets meer aan veranderd worden omdat het op de werelderfgoedlijst staat. Om halfacht was er nog een filmprojectie op het dak van het kleinste van de 3 gebouwen.
Vandaag zijn we de Sydney Eye Tower op geweest, dan heb je 360 * zicht over de stad en we zijn naar het Zeeaquarium geweest.
We hebben enorm genoten van deze prachtige stad , er is heel veel te zien en voelt erg veilig! En dan te bedenken dat de eerste blanke  bewoners Brits en Iers uitschot was!,,
Morgan gaan we richting Blue Mountains.

1. Klaske:
    7 oktober 2017