Melbourne, eerste verkenning

29 oktober 2017 - Melbourne, Australië

Volgens de weerberichten zou het vandaag bewolkt zijn en 29 graden. Maar het zonnetje stond meteen al aan een strak blauwe lucht. Vlakbij onze stek was een kleine kampkeuken, daar lekker ontbeten en toen met hulp van de TomTom weer dwars door Melbourne.  Het is zondag dus weinig voorbij jakkerende vrachtwagens. Die hebben blijkbaar een uitzonderingspositie.  Ze rijden voortdurend op de rechterbaan, rijden harder dan de personenauto's.  Er wordt rond Melbourne inderdaad agressiever gereden dan in de andere streken waar we waren. Rond half 11 hadden we de camping bereikt en was het tijd voor koffie met taart. Een traditie, uit de tijd dat we met de kinderen op vakantie waren. Op zondag haalden we altijd wat lekkers bij de bakker.
De auto op de camping geparkeerd, die komt tot woensdag niet meer van z'n plek, we doen de komende dagen alles met openbaar vervoer. Het is ongeveer een kwartier lopen naar de dichtstbijzijnde tramhalte, maar deze lijn 11 brengt je in ruim drie kwartier tot midden in het stadscentrum.  Met de Myki kaart kunnen we drie dagen vrij reizen, met bus, trein of tram. De trams in het echte stadscentrum zijn gratis, hetzelfde geldt voor de City circle, een tramlijn die in 2 richtingen om het stadscentrum heen rijdt, en waar je naar behoefte in of uit kunt stappen. Alle bezienswaardigheden in het centrum zij  dan op loopafstand. Vanmiddag naar Queen Victoria Market gegaan. Zeven hectare overdekte markt, het oudste gedeelte is echt mooi, met echte winkeltjes en nog met de authentieke opschriften. Daar wordt onder andere vlees en vis verkocht in open kramen, in de winkeltjes worden specialiteiten als chocola, kaasjes, noten, bloemen enz. verkocht. De rest van de markt in de overige hallen wordt vrijwel helemaal gedreven door Aziaten.
Het begon hoe langer hoe harder te waaien, terwijl we op de tram stonden te wachten werden we bijna gezandstraald.  We weten nu hoe de tramlijnen lopen en hoe we dat het beste kunnen aanpakken. We weten nu ook aan welke kant we moeten staan! We moeten hier aan de linkerkant instappen!
Vanavond trok de wind nog meer aan. De campbeheerder kwam nog even langs om te vragen of het wel goed met ons ging, of we geen hinder van de wind hadden. Wat een service,  het is de duurste camping die we hebben gehad maar ook de beste!
Vandaag was het 27 graden, morgen is de voorspelling 15 graden. De temperatuurverschillen zijn hier enorm en slaan van het ene moment op het andere om. We maakten vanavond nog een ommetje, het waaide hard maar het was nog lekker weer, ineens werd de wind ijskoud en wisten we niet hoe snel we bij de auto moesten komen. Ons programma voor morgen hangt af van het weer.