Eerste etappe Great Ocean Road

18 oktober 2017 - Torquay, Australië

Het was meteen al prachtig weer en warm, onze auto stond nog uit de zon, maar in de buurt stond een picknicktafel en daaraan lekker ontbeten. Het eerste deel van de route gaat naar Lorne.
De Great Ocean Road is in 1919 als een soort werkverschaffingsproject voor oorlogs veteranen uit WO I aanbesteed.  Het eerste deel van Torquay naar Lorne was in 1925 klaar, en werd als tolweg opengesteld. De gehele route loopt tot  Warrnambool en was in 1932 klaar. Men heeft getracht de kust en het landschap zoveel mogelijk te volgen. De route gaat daarom zo nu en dan ook wat landinwaarts.
Van Torquay tot Lorne zijn we bij vrijwel alle uitkijkpunten uitgestapt en hebben van de mooie kust volop foto's gemaakt. In Anglesea koffie gedronken en naar de vuurtoren van Aireys Inlet gelopen. Lorne is gezellig en mooi, met een camping middenin het dorp. Daar willen we vannacht graag staan. Omdat het vandaag prachtig weer is en de berichten voor morgen niet zo best zijn besluiten we om het gedeelte Lorne tot  Apollo Bay vandaag alvast te rijden ( dit schijnt het mooiste stuk te zijn) en dan weer terug te gaan naar Lorne. En inderdaad, de route is spectaculair.  Het enige minpuntje is het slechte wegdek en het vele oponthoud door werkzaamheden aan de rotswanden.
We rijden terug naar Lorn (42 km) waar we nog een paar uurtjes heerlijk aan het strand hebben gelegen en op gefrist zijn door het koude oceaan water.
's Avonds  nog een ommetje door het dorp gemaakt en voor het eerst in deze vakantie was er nog iets open waar we een afzakkertje konden halen. Ook ko den we hier in het zuiden zolang buiten zitten.